Inositol

Är en molekyl som produceras i kroppen men som även finns i vissa födoämnen. Dess fysiologiska roll är att bistå kroppens svar på olika hormoner, som till exempel insulin och FSH (follikelstimulerande hormon). Insulin är det hormon som reglerar sockeromsättningen och FSH stimulerar tillväxten av folliklarna i äggstockarna fram till ägglossningen.

Vad händer om du har PCOS och inte är överviktig?

Höga insulinnivåer kan fortfarande förekomma hos magra kvinnor
som sätter dem i riskzonen för typ 2-diabetes (åldersdiabetes).
Att vara underviktigt kan påverka ägglossningen
Eftersom för lite kroppsfett kan leda till att menstruationscyklerna upphör.
Viktminskning är därför inte ett behandlingsalternativ för kvinnor med PCOS som är magra.
Så vad kan man göra?


 

 

Att äta mer kan hjälpa, livsstilen

I en studie publicerad i Clinical Science randomiserades 60 magra PCOS-kvinnor
till två grupper av måltidsfördelningar:

En grupp åt en stor kaloririk frukost med mindre mängder mat vid lunch och middag. 
980 kalorier frukost, 640 kalorier lunch och 190 kalorier vid middagen.

och en annan grupp som åt senare på
 dagen
190 kalorier vid frukosten, 640 kalorier vid lunchen och
 980 kalorier vid middagen

De som började dagen med den större frukosten såg
 minskningar av insulin, glukos och testosteron
samt ökade antal ägglossningar.


Tecken på att du har östrogendominans och låga progestronnivåerDi
n ägglossning och mens är ofta smärtsam och mycket kraftig.
Menscykeln är kort och/eller oregelbunden. 
Dina bröst kan bli väldigt stora och ömma. Du samlar generellt på dig mycket vätska och känner dig svullen.
Du kan få cyklisk migrän ibland.
 
Du upplever ibland psykiska symtom som ilska, ångest och mental trötthet.
Tips på vad du kan göra för att hitta balans i cykeln
 
Undvik både kaffe och socker då de påverkar ditt blodsocker och dina stresshormoner. Att undvika kaffe och koffein är extra viktigt vid PMS. 
Daglig motion! Det behöver inte vara hård träning, promenader, en lätt löprunda eller yoga räcker.
 
Ät mycket grönsaker. Gärna broccoli, kål, brysselkål, vitkål, rädisor, senapsblad och sparris då dessa innehåller indoler som hjälper levern i avgiftning av östrogener.
 
Livsmedel som kan gynna dig: maskrosor, bittra örter och sallad (endivie, radicchio, ruccola), mörka bladgrönsaker, selleri, rädisor, vitlök, citron, lime, krasse, kronärtskocka. En vegetarisk kost funkar så länge du får tillräckligt med protein (Tips, prova proteintillskott!).
 
Källa: apohem.



Källa:
Nutrition
 for Lean Women With PCOS
  • Donaferty premium

    Kosttillskott som innehåller myo-inositol, alfa-laktalbumin och folsyra.

    Myo-Inositol är en molekyl som produceras i kroppen men som även finns i vissa födoämnen. Dess fysiologiska roll är att bistå kroppens svar på olika hormoner, som till exempel insulin och FSH (follikelstimulerande hormon). Insulin är det hormon som reglerar sockeromsättningen och FSH stimulerar tillväxten av folliklarna i äggstockarna fram till ägglossningen.

    Alfa-laktalbumin är ett mjölkserumprotein som kan påverka upptaget av olika ämnen i tarmen.

    Folsyra (omvandlas till folat) är ett B-vitamin, som bland annat bidrar till tillväxt av maternell vävnad hos gravida kvinnor. Låg folatstatus hos den blivande modern är en riskfaktor för utveckling av neuralrörsdefekter hos det växande fostret. Genom ett dagligt tillskott av 400 mikrogram folsyra under minst en månad före och upp till tre månader efter befruktningen, minskas den risken. I Sverige rekommenderas alla som kan tänkas bli gravida att ta tillskott med folsyra11.

  • Femifert inhåller inositol

    Femifert innehåller D-Chiro-Inositol som vissa kvinnor har brist på. Ämnet har en betydelsefull roll för cellerna och deras signalfunktioner som tillsammans stödjer kroppens reproduktionsprocess.

    Femifert innehåller även zink som bidrar till normal fertilitet och reproduktion, B6 som bidrar till att reglera den hormonella aktiviteten samt folsyra vilket rekommenderas för kvinnor som kan tänkas bli gravida. Sammansättningen är patenterad.

Omega-3-fetter

Omega-3-fetter kan vara effektiva 
för att förbättra
insulinresistens och hirsutism
hos magra kvinnor med PCOS
I
 en studie publicerad i 
Journal of Obstetrics and Gynecology
fick
 fyrtiofem smala kvinnor med PCOS 
1500 milligram omega-3-fetter
under sex månader.
Minskningar i BMI och insulinnivåer 
hittades tillsammans med förbättringar
i LH-, testosteron- och SHBG-nivåer

Växtbaserade källor till omega-3-fetter inkluderar avokado, nötter och frön
Kalltvattensfisk som lax, tonfisk och öring är utmärkta källor till omega-3-fetter.
 


 

D vitamin har många brist på

 
Ta vitamin D D-vitamin, både ett hormon och ett vitamin, visar löfte om att hjälpa kvinnor att bli gravida
 ochminska risken för diabetes. En bedömning av
studier som utvärderade förhållandetmellan vitamin D och fertilitet,
publicerad i European Journal of Endocrinology,
visade bevis på att D-vitamin är involverat i kvinnlig
reproduktion inklusive IVF-resultat och PCOS.
D-vitamintillskott förbättra menstruationsfrekvensen
och metaboliska störningar. D-vitaminbrist är vanligt hos
kvinnor med PCOS. En studie i European Journal of Endocrinology

fann att förekomsten av vitamin D-brist var 73% hos kvinnor med PCOS.
Många faktorer kan påverka vitamin D-status,inklusive dåligt intag av vitamin D.
livsmedel, solskyddsmedel och geografiskt läge (norra territorier får mindre solljus)
Kvinnor med PCOS bör kontrollera sina D-vitamin nivåerårligen och ta kosttillskott vid behov.
något som läkaren på vårdcetralen kan hjälpa dig att kontrollera genom ett blodprov.



  • Jag har gett upp jag står still på eviga 48 kg. Förutom när jag mådde väldigt dåligt. Då låg jsg på 45. Då åt jag proteinpulver. Men bara tillbaka till 48 sen händer inget. Jag tror inte jag kan komma ifrån det.

  • .. skulle jag gå upp 6 kg så skulle jag bara skitglad men verkar helt hopplöst... har alltid haft komplex för min vikt och även fått höra flera gånger om jag har anorexi... vilket sårar mig så sjukt mycket... jag är 160 lång och väger nu 44 kg... innan jag blev gravid så låg jag iaf på 45-46 kg..

  • Prova med smoothies i ett par veckor, runt 2 per dag, där du blandar i det du tycker om tillsammans med mycket fett och se om vågen ändrar sig. Med smoothies kan man få i sig mycket kalorier. Blanda massa bär med kokosmjölk och kokosolja till exempel. Man kan även ha i nötsmör. Blanda i mycket fett iaf. Ganska lätt att få i sig kalorier när man dricker det och fett innehåller mycket kalorier. Det kanske kan vara värt ett försök iaf?

  • P- piller?

    Hur funkar du på p-piller?
    Jag har sjuk förbränning när jag inte går på p-piller, då hormonerna ju är "obalanserade ". Men på diane så lugnar sig förbränningen oxå och jag lägger på mig några kilo.

  • Överaktiv sköldkörtel?

    Sköldkörteln ok?

    Har dom kollat tsh t3 t4 osv för hypertyrios?

    http://nt.ofsen.com/hypertyreos-overaktiv-skoldkortel-7

  • Små bröst

    Det är en bra sida om denna diagnos. Tycker att det är skit jobbigt att vara en onormal brud som är nästan platt. Tycker inte om min kropp

Nytt fliken undervikt

26. Jan, 2020

kostens betydelse

se text ovan

9. Aug, 2020

Att äta mera kan hjälpa, livsstilen

Copyright ©www.pco-pcos.se

Texter får ej användas, återges eller kopieras helt eller delvis i någon form utan författarens godkännande.