Det skulle kunna betyda ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar i framtiden för dessa individer.

Överviktiga kvinnor som lider av PCOS har en sämre fibrinolytisk funktion än andra överviktiga. Det skulle kunna betyda ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar i framtiden för dessa individer.

Många kvinnor som har PCOS är  överviktiga.Studier har visat ökad förekomst av insulinresistens, typ 2 diabetes och försämrade blodfetter hos kvinnor med PCOS. 

Åsa Lindholm visar i sin avhandling att förekomsten av PCOS i norra Sverige (Norrbotten och Västerbotten) bland kvinnor i barnafödande ålder är 4,8 procent vilket är helt jämförbart med andra länder i västvärlden. Kvinnor med diagnosen PCOS hade högre blodtryck, högre BMI och rapporterade oftare om blodtrycksförhöjning under graviditet samt drabbades oftare av graviditetsdiabetes. 

Avhandlingen visar också att överviktiga kvinnor med PCOS har en sämre fibrinolytisk kapacitet, förmåga att lösa upp de små blodproppar som kroppen bildar, jämfört med andra kvinnor i samma ålder och med samma vikt. Däremot kunde man inte se någon förändring av fibrinolytisk kapacitet hos normalviktiga kvinnor med PCOS. Nedsatt funktion i det fibrinolytiska systemet är en riskfaktor för framtida hjärt-kärlsjukdom.

Eftersom PCOS är så vanligt känns det angeläget, både för patienterna och ur en samhällsekonomisk aspekt, att hitta dessa kvinnor så tidigt som möjligt, säger Åsa Lindholm.

Fettväven är kroppens största hormonproducerande organ och man finner också en ökad inflammatorisk aktivitet i fettväven hos överviktiga personer. Bukfetma är en välkänd riskfaktor för typ 2 diabetes och hjärt-kärlsjukdom. I avhandlingen har Åsa Lindholm jämfört inflammatorisk aktivitet i fettväven mellan överviktiga och smala PCOS-drabbade kvinnor och överviktiga kontrollpersoner. Mellan de två överviktiga grupperna sågs ingen skillnad och den smala PCOS gruppen hade lägre grad av inflammatorisk aktivitet jämfört med båda de överviktiga grupperna.

Viktnedgång är förstahandsbehandling av överviktiga kvinnor med PCOS. Den kliniska erfarenheten är dock att många som lider av PCOS har mycket svårt att gå ner i vikt.

 Omkring var tionde kvinna har förhöjda nivåer av manligt könshormon vilket orsakar generande hårväxt, utebliven menstruation och svårigheter att få barn. Däremot löper dessa kvinnor inte ökad risk att drabbas av hjärtproblem, visar forskning vid Sahlgrenska akademin

 
Polycystiskt ovarie syndrom, PCOS, drabbar mellan fem och tio procent av den kvinnliga befolkningen och karakteriseras av förhöjda nivåer av manliga könshormoner, hårväxt, oregelbundna eller uteblivna menstruationer och svårigheter att få barn. Eftersom det också finns ett samband med bukfetma, blodtryck och förhöjda blodfetter har kvinnor med PCOS antagits löpa större risk att drabbas av hjärtsjukdom – men så är inte fallet.

Det visar den första långtidsuppföljningen av kvinnor med PCOS efter klimakteriet, som genomförts vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.

–Kvinnor med PCOS drabbas av hjärtinfarkter, stroke, cancer, frakturer och dödlighet i ungefär samma utsträckning som andra kvinnor. Råden för att undvika hjärtsjukdom är därför samma som för övriga befolkningen: kvinnor med PCOS bör hålla sin vikt relativt normal och motionera, säger Johanna Schmidt, doktorand vid Sahlgrenska akademin som baserar sin avhandling på resultaten.

Johanna Schmidts forskning visar att kvinnor med PCOS går in i klimakteriet ungefär fem år senare än genomsnittskvinnan, och att de förhöjda nivåerna av manliga könshormonerna kvarstår livet ut.

–Det innebär att de här kvinnorna ofta har mindre besvär av klimakteriesymtom än andra kvinnor, men också att den ökade behåringen av manlig typ kvarstår, säger Johanna Schmidt.UP

Hanna ger aldrig upp!

Hannas övervikt kom i tonåren, och det var först några år senare som det konstaterades att hon hade en hormonell rubbning (PCOS) som gjorde det svårt att gå ner i vikt. Hon har provat många olika metoder men inget fungerade. Hanna och hennes man var ofrivilligt barnlösa och för att få hjälp får man högst ha BMI 30.

– Jag konstaterades med diabetes typ 2 och läkaren föreslog gastric bypass men eftersom jag har upplevt negativa konsekvenser  av operationen på nära håll så visste jag att jag inte ville göra det.

Läs mer se länk.

https://www.viktvaktarna.se/se/medlemmar/hanna-ger-aldrig-upp

(2016) 

När jag åt 480 kalorier om dagen var det väldigt jobbigt

 Hej Liselotte

Fick min PCO-diagnos för ca 10 år sedan och kämpar, som så många andra med PCOS, med vikten. Som tur är tycker jag mycket om att träna så jag har ingen stor övervikt, men jag tycker också om att äta så det är ett med VLCD och många känner sig piggare pga att man går in i ketonfas. När jag åt 480 kalorier om dagen var det väldigt jobbigt, jag var ständigt hungrig, kände mig väldigt trött och fick lite domningar i armar och ben. Alla dessa symton tyder ju på att jag få i mig för lite näring. VLCD sopporna ska göra att man får i sig daglig behov av vitaminer och mineraler, men mindre kalorier. Jag funderar på om eftersom insulinet hos kvinnor med PCOS inte jobbar som det ska, lite av insulinet fungerar inte ihop med cellerna, alltså kommer insulinet alltid att frakta lite av det jag äter direkt till lagring i lever och fett som gör att mina celler inte får i sig allt från sopporna. Är i så fall VLCD kost farligt för en kvinna med PCOS? Jag har inte hittat några studier eller information om det här. Vet du något mer? 

Jag kan tänka mig att det är många kvinnor med PCOS som testar VLCD och om det är en hälsofara känns det som en viktigt sak att utreda.

Är väldigt tacksam för svar, men förstår verkligen om du inte har tid.



Sen var jag och köpte D-vitamin idag och tänkte testa det också. Hur går det för dig, känner du någon skillnad?


Hej Anna-Mia ! 

VLCD ( Very Low Calori Diet = ex Modifast, Nutrilett, Cambridge) kan säkert vara bra när det fungerar. Mår du dåliga av det så finns det säkert andra sätt att gå ned i vikt. Jag stod inte ute med VLCD i mer än 3 dygn, man måste vara envis. Bra är att man går ned i vikt fort om kroppen reagerar på rätt sätt. Samtidigt är det viktigare långsiktigt att göra livsstilsförändring med hållbara vanor som man kan leva med i längden. Det är inte bra med jo-jo bantning för någon individ då det minskar förbränningen och kan göra det svårare att gå ned i vikt.

Jag är absolut inte den bäst som exempel vad det gäller kost men inte sämst heller. Jag äter allt men inte alltid och håller koll på mängderna av det jag äter. Just nu är jag för dålig på att äta frukt och grönt borde jag arbeta på.

Motion är viktigt vid PCO/S insulinresistensen minskar och cellerna blir mer känsliga för insulin.
Tänk på att kvinnor med PCO/S har högre muskelmassa och större bentäthet och kan ha ett högre BMI utan att det behöver vara skadligt. testosteron och insulin bygger upp musklerna. (kommer att återkomma till det i bloggen, håller på att förbereda ett nytt föredrag i tanken ).
Vad det gäller D-vitamin har jag inte hållit på så länge, en månad kanske, har svårt att säga något om skillnad efter så kort tid. Man kan, om man har tur att ha rätt läkare, få ta ett D3 vitamin prov på sin vårdcentral för att se om man har brist. jag har inte tagit blodprovet.

kvinnor med PCOS har särskillda hinder för viktminskning

Hannas övervikt kom i tonåren, och det var först några år senare som det konstaterades att hon hade en hormonell rubbning (PCOS) som gjorde det svårt att gå ner i vikt. Hon har provat många olika metoder men inget fungerade. Hanna och hennes man var ofrivilligt barnlösa och för att få hjälp får man högst ha BMI 30.

– Jag konstaterades med diabetes typ 2 och läkaren föreslog gastric bypass men eftersom jag har upplevt negativa konsekvenser  av operationen på nära håll så visste jag att jag inte ville göra det.

Läs mer se länk.

https://www.viktvaktarna.se/se/medlemmar/hanna-ger-aldrig-upp

(2016) 

Många PCOS- are får jobba hårdare för att gå ned i vikt

Varje individ har ansvar för sin egen hälsa och sitt eget välmående .

Det vet  de flesta av er som läser här , alla tänker sig dock inte för.

Många gånger har jag fått kommentaren :

När är det dags? Ja personen  syftar på min mage, som ser gravid ut, utan att jag är gravid

Hur många har svårt att förstå att det är jobbigt att få anmärkning på useendet. det biter i själen.

Många smala säger fördomsfullt och av okunskap: Ni tjocka kan skylla er själva ni är lata och äter fel så ni blir feta, ni tränar inte.Kan inte hålla med dessa okunnniga människor.  

Varje dag tänker jag på maten. Motionen går det så där med. Har aldrig varit en tävlingsmännsika eller fått kickar av att träna och känt att jag är duktig.

Människor i min omgivning undrar varför jag avstår två fukostar, en hemma och den som är gratis på arbetet. 

Du som irriterar dig på de som har övervikt sluta med det, du vet inte om det finns sjukdom bakom och vi blir inte smalare för att du irriterar dig på oss. Du lägger din energi på något i onödan, en energi som du kan använda till något annat och mer viktigt.

 

 

 

 

När du går ned i vikt och har PCOS vad blir bättre

 Hej Liselotte

Fick min PCO-diagnos för ca 10 år sedan och kämpar, som så många andra med PCOS, med vikten. Som tur är tycker jag mycket om att träna så jag har ingen stor övervikt, men jag tycker också om att äta så det är ett med VLCD och många känner sig piggare pga att man går in i ketonfas. När jag åt 480 kalorier om dagen var det väldigt jobbigt, jag var ständigt hungrig, kände mig väldigt trött och fick lite domningar i armar och ben. Alla dessa symton tyder ju på att jag få i mig för lite näring. VLCD sopporna ska göra att man får i sig daglig behov av vitaminer och mineraler, men mindre kalorier. Jag funderar på om eftersom insulinet hos kvinnor med PCOS inte jobbar som det ska, lite av insulinet fungerar inte ihop med cellerna, alltså kommer insulinet alltid att frakta lite av det jag äter direkt till lagring i lever och fett som gör att mina celler inte får i sig allt från sopporna. Är i så fall VLCD kost farligt för en kvinna med PCOS? Jag har inte hittat några studier eller information om det här. Vet du något mer? 

Jag kan tänka mig att det är många kvinnor med PCOS som testar VLCD och om det är en hälsofara känns det som en viktigt sak att utreda.

Är väldigt tacksam för svar, men förstår verkligen om du inte har tid.



Sen var jag och köpte D-vitamin idag och tänkte testa det också. Hur går det för dig, känner du någon skillnad?


Hej Anna-Mia ! 

VLCD ( Very Low Calori Diet = ex Modifast, Nutrilett, Cambridge) kan säkert vara bra när det fungerar. Mår du dåliga av det så finns det säkert andra sätt att gå ned i vikt. Jag stod inte ute med VLCD i mer än 3 dygn, man måste vara envis. Bra är att man går ned i vikt fort om kroppen reagerar på rätt sätt. Samtidigt är det viktigare långsiktigt att göra livsstilsförändring med hållbara vanor som man kan leva med i längden. Det är inte bra med jo-jo bantning för någon individ då det minskar förbränningen och kan göra det svårare att gå ned i vikt.

Jag är absolut inte den bäst som exempel vad det gäller kost men inte sämst heller. Jag äter allt men inte alltid och håller koll på mängderna av det jag äter. Just nu är jag för dålig på att äta frukt och grönt borde jag arbeta på.

Motion är viktigt vid PCO/S insulinresistensen minskar och cellerna blir mer känsliga för insulin.
Tänk på att kvinnor med PCO/S har högre muskelmassa och större bentäthet och kan ha ett högre BMI utan att det behöver vara skadligt. testosteron och insulin bygger upp musklerna. (kommer att återkomma till det i bloggen, håller på att förbereda ett nytt föredrag i tanken ).
Vad det gäller D-vitamin har jag inte hållit på så länge, en månad kanske, har svårt att säga något om skillnad efter så kort tid. Man kan, om man har tur att ha rätt läkare, få ta ett D3 vitamin prov på sin vårdcentral för att se om man har brist. jag har inte tagit blodprovet.

  • Viktopererad 1

    Jag är också gbp opad. Op 2010. Mina pco-s symtom är exakt som innan op, humör, behåring you name it. . Har dock hållit vikten (-52 kg) men har, som de flesta långtidare fått en massa värk och näringsbrister och järnbrist. Och om du har problem med psyket, ska du ta i bekanting att en gbp op tär mycket på psyket.

  • Viktopererad 2

    Jag är opad med... hormonerna blev inte helt bättre. .. vissa saker som tex få mensen tillbaka blev bra, fått barn som jag aldrig skulle kunna få pga min pcos. .så det också bra.... men allt annat är kvar tyvärr.Och har gått upp 20 kilo igen... det är pga jag är stress och tröst ätare. .. och i sista 1,5 år har hänt mycket som gjorde att jag vände mig till maten..igen..från 142 gick jag ner till 73 och nu är 94 igen... opad 2009...

  • Viktopererad 3

    PCOS blir INTE bättre efter op. Det är bara kvalificerat skitsnack. Vi är många opade här och vi är fortfarande "allergiska" mot socker och blir feta av det, vi har fortfarande full behåring och nu har vi dessutom PMS som vi inte har haft innan.

Maria har gjort viktoperation och har PCOS

Vad är det som har hänt när vågen visar samma gamla siffra hela tiden, när du kämpar för att gå ned i vikt och ändå inte gör det? Här listar en kost- och friskvårdsexpert åtta livsstils-faktorer som kan vara anledningar till varför du inte når ditt viktmål 

1. Du äter för få kalorier
Vissa som räknar kalorier tar för givet att få kalorier ska få dem att gå ned i vikt snabbare. Tyvärr finns det risk att kroppen går i i svältläge när den får för lite energi. Då kommer kroppen i princip att kämpa emot och göra allt den kan för att lagra de få kalorier som du får i dig.

2.Du äter för mycket frukt
Många använder frukt som ett sött, nyttigare snacks, men sockret i frukten bryts ned till glukos i tunntarmen. Förekomsten av glukos i blodet leder till att bukspottkörteln frisätter insulin, och insulin lagrar överskott av glukos som fett. Om du försöker gå ner i vikt bör fruktintaget begränsas till de frukter som består av en kombination av lågt kolhydratinnehåll och höga halter av antioxidanter, exempelvis bär och urkärnade frukter.

3. Du tränar för mycket kondition
Du är inte garanterad en viktnedgång bara för att du springer på löpbandet varje dag. Faktum är att långa konditionspass ibland kan arbeta emot dig. Det beror på att din kropp ser träning som stress och vid stress frigörs ett hormon som kallas för kortisol. Detta gör att energiförråden förbrukas. Kortsiktigt är detta hälsosamt och natuligt, men en förlängd period med en ökning av kortisol kan i vissa fall leda till insulinresistens, minskad muskelmassa och viktuppgång. Studier visar att intervallträning ökar fettförbränningen och är en mer effektiv strategi. Variation är oftast nyckeln, variera mellan styrketräning och kondition för att få bra resultat. Styrketräning med tunga vikter – minst 80 procent av din maximala styrka – hjälper dig att bygga muskler. Med ökad muskelmassa ökar din energiförbrukning i vila (BMR). Efter ett tungt styrkepass har du dessutom en ökad förbränning upp till 72 timmar efter avslutat pass.

4. Du äter för lite fett
När det gäller kost måste vi skilja mellan sunt och ohälsosamt fett. Ohälsosamma fetter är transfetter, omega 6-fetter, och processade fetter som används i tillverkning av bearbetade livsmedel. Hälsosamma fetter, å andra sidan (fetter från fisk, nötter, kokos, ägg, avokado, oliver och dylikt), är nödvändigt för oss. Tvärtemot vad man kan tro så leder hälsosamma fetter inte till att du går upp i vikt. Konsumtionen av hälsosamma fetter ger oss energi, håller oss mätta längre och uppmanar kroppen att bränna lagrat fett som bränsle.

5. Du stressar för mycket
All slags stress (fysisk, känslomässig, kemisk) leder till att kroppen går in i ett tillstånd där den vill skydda sig själv, genom kamp eller flykt. Detta resulterar i förändrade hormonnivåer eftersom kroppen stänger ned de processer som inte är direktlänkade till överlevnad. En del av detta innebär, såsom angivits ovan, frisättningen av kortisol. Återigen, detta är fullt naturligt, såvida inte stressen är kronisk, för då leder det till ökad fettlagring runt magen.

6. Du äter för mycket kolhydrater
En kosthållning bestående av en stor mängd förädlade kolhydrater är inte ovanligt och det kan orsaka förödelse på blodsocker-och insulinnivåer. Med tiden blir fettcellerna insulinresistenta, vilket gör det nästan omöjligt för kroppen att bränna fett oavsett hur mycket du tränar eller hur få kalorier du förbrukar.

7. Du sover för lite
Sömnbrist ska inte underskattas. Våra sömnmönster har nämligen stor inverkan på våra hormonnivåer. Denna studie visar att dåliga sov-vanor kan bidra till en viktuppgång och denna forskning visar att den största ökningen av fettförbrännande hormoner inträffar under djup sömn. Man har i andra studier kunnat konstatera att man gör mer ohälsosamma kostval när man känner sig slö och trött, samt att risken att man hoppar över träningen ökar på grund av energibrist.

8. Du äter för mycket diet-livsmedel
Det mesta inom diet-mat, liksom all processad mat, innehåller någon form av natriumglutamat. Denna kemikalie har använts i fetmaforskning i försök på råttor. Det orsakar en stegring i insulinnivåer, hos både djur och människor, vilket får kroppen att lagra fett. Andra kemikalier i diet-livsmedel kan också sabotera din viktminskning, exempelvis konstgjorda sockerarter och transfetter. 

Källa:kurera

Vikt operation vid PCOS

 Utvärdering av PCOS kvinnor som gjort viktopetration. Sture från Umeå universitet

Utvärdering av effekterna vid Roux-en-Y gastric bypass (RYGB) kirurgi på metabola syndromet relaterade värden hos överviktiga kvinnor med polycystiskt ovariesyndrom (PCOS).

Tretton viktiga kvinnor med PCOS (Rotterdam kriterier) som mötte International Diabetes Federation kriterierna för metabola syndromet och som kvalificerat sig för RYGB rekryterades. Kliniska undersökningar ingår äggstocks ultraljud och mätning av midjan, höft, BMI och blodtryck. Venösa blodprover togs vid besöket före operation för att mäta blodfetter (triglycerid, L

HDL och LDL) faste blodsocker, långtis blodsocker (HbA1c), progesteron, allopregnanolon, totalt testosteron och könshormonbindande globulin (SHBG) nivåer . Sex månader efter operationen, genom gick patienterna samma prov och under för att analysera samma värden

6månader efter operationen, förbättrades värden för metabola syndromet variabler hos alla patienter, förutom i sex patienter med menstruationscykler utan ägglossning som fortfarande uppfyllde kriterierna för metabola syndromet. De metaboliska värdena normaliserade och serum progesteron och Allopregnanolone nivåerna ökade i sju patienter med ägglossningscykler. Testosteron och SHBG normaliseras i alla patienter vid 6 månader efter operationen. Blodfettet HDL och diastoliskt blodtryck ilade inte ändras efter operationen. Korrelationer påträffades bland testosteron, progesteron, allopregnanolon, lipoproteiner, triglycerider, fasteglukos och HbA1c-nivåer, vilket tolkades som progesteron och dess metabolit allopregnanolon kan bidra till metabola störningar.

Källa: se lönk

Roux-en-Y Gastric Bypass Surgery in Patients with Polycystic Ovary Syndrome and Metabolic Syndrom

 

Texter får ej användas, återges eller kopieras helt eller delvis i någon form utan författarens godkännande. Liselottevidela@gmail.com

Liselotte Videla