Ändra livsstil

Är viktigt vid PCOS om man inte lever ett nyttigt liv med regelbunden motion och vila (sömn, stress). Ingen tobak och lagom med alkohol eller kanske ingen alls. Rätt sorts fett och kolhydrat i maten.

Under senare år har det blivit uppenbart att det utöver ett reproduktivt eller kosmetiskt problem så ger PCOS ökad risk för metabola problem .

Till metabola syntom räknas högt blodtryck (hypertoni), nedsatt glukostolerans (insulinresistens), påverkade blodfetter (högt blodfett) , övervikt och fetma eller någon kombination av dessa .

Även de kvinnor ( smala, normalt blodtryck) som enbart söker för barnlöshet (Infertiltet) behöver ta prover för dessa metabola riskfaktorer och behöver få kunskap om att det är så. Endel kvinnor med PCOS är elit tränade eller elit tränade amatörer.

Den som lever lagom i allt kanske drabbas mindre eller drabbas senare av eventuella PCOS komplikationer som högt blodtryck och typ två diabets

Finns inget som säger att man aldrig kommer att drabbas för att man lever på ett eller att annat sätt. Den genetiska komponenten kan ingen rå på. .

Livsstilsförändring är till stor dela psykologi, ändra och förändra beteenden. Tar tid, läste någonstans att man måste upprepa en ny vana 21 gånger för att det ska bli ett inlärt beteende.

Livsstilsförändring på recept genom läkare i Stockholm, på Karolinska sjukhuset Solna. Webbvägen till bättre folkhälsa. Sundkurs är ett komplett hjälpmedel för bättre hälsa och livskvalitet genom livsstilsförändring.

Folkhälsogudien innehåller bla Matguden

Matmätaren, lagom med fett och fibrer i din kost ?

 

livsstilsförändringar rekommenderas som första behandling av polycystiskt ovariesyndrom.
Den optimala kostsammansättningen är oklar . 

en studie jämför effekten av olika dietkompositioner på antropometriska , reproduktiv , metabola och psykologiska utfall i PCOS .

En litteratursökning genomfördes ( Australasian Medical index , CINAHL , EMBASE , Medline , PsycInfo och EBM recensioner , senaste sökningen genomfördes 19 januari 2012 ) .

Totalt 4154 artiklar hämtades och sex artiklar från fem studier uppfyllde a priori urvalskriterier , med 137 kvinnor ingår . En meta-analys utfördes inte på grund av klinisk heterogenitet för faktorer, inklusive deltagare , diet sammansättning , varaktighet och resultat .

Det fanns små skillnader mellan kost , med större viktnedgång för en enkelomättat fett berikad kost .

Förbättrad menstruations regelbundenhet för ett lågt glykemiskt index diet ,

Ökad fritt androgen -index(manligt hormon index) för ett högt kolhydratintag 

Större minskning av insulinresistens , fibrinogen , totalt och high-density lipoprotein kolesterol för en kolhydratfattig eller lågt glykemiskt index diet.

Förbättrad livskvalitet för ett lågt glykemiskt index diet -

Förbättrad depression och självkänsla för en proteinrik diet . 

Viktminskning förbättrat presentationen av PCOS oavsett kostens sammansättning i de flesta studier . 

Viktminskning bör inriktas på alla överviktiga kvinnor med PCOS genom att minska kaloriintaget i inställningen av adekvat näringsintag och hälsosam mat val oavsett födosammansättning 



Källa: http://www.andjrnl.org/article/S2212-2672(12)01925-9/abstract

 

 

  • Hälsa på recept

    Boktips Träning är en effektiv medicin som inte bara gör dig frisk utan du lever längre också. Du får bättre minne, ökar fettförbränningen, skyddar dig mot sjukdomar och påverkar till och med dina gener. Läkarna Anders Hansen och Carl Johan Sundberg skriver kunnigt och intressant om den senaste vetenskapen kring träning och motion.

    Dagens forskning visar tydligt att regelbunden träning är en mirakelkur som inte bara gör att du går ner i vikt och får bättre kondition, utan även förebygger hjärt- kärlsjukdom och depression. Träning är verkligen medicin, men vad är den rätta dosen? Boken Hälsa på recept ger dig svaret på det och många andra intressanta frågor som: Hur ska jag träna för att leva längre? Hur stor roll spelar mina gener för hur jag presterar i spåret? Vilken metod är bäst om jag vill öka fettförbränningen? Endast 30 minuters snabb promenad räcker för att få alla de goda effekterna som förlänger ditt liv och gör dig frisk och stark. Och dessutom kommer du att få ett bra immunförsvar, bättre minne och utmärkt nattsömn.

  • 50 genvägar till fettförbränning

    Boktips av Fredrik Paulún Enkla råd för snabbare viktnedgång

    Råden i den här boken gör alla dieter effektivare. Oavsett om det är viktväktarna, LCHF eller isodieten du använder går viktminskningen snabbare när du följer dem. Självklart fungerar den även för dig som bara vill hålla lite extra koll på kilona. Fredrik Paulún avslöjar hur du med enkla medel kan öka din fettförbränning och energiförbrukning. Fredrik rekommenderar bara sätt som inte bryter ner dina muskler, och alla råd i boken är givetvis baserade på vetenskaplig forskning. Du väljer själv om du tar till dig ett, två, fem eller femtio tips. Ju fler desto större effekt.

    Genom att dricka några koppar te om dagen kan du ge din viktminskning en puff i rätt riktning. Kan det bli enklare? Du får alla tips du behöver och förklaring till hur och varför de fungerar.

  • 50 genvägar till ett sockerfrit liv

    Boktips av Fredrik Paulún Sockret – själva definitionen av tomma kalorier – är den största boven när det gäller hälsa, vikt och livskvalitet. Här presenteras 50 smarta genvägar till hur du kan minska ditt sockerintag och bli fri från ditt sockerberoende. Genom rätt mat, motion och livsstil är det enkelt att förändra sitt liv i rätt riktning.


Linda Ernemar, 27, tappade träningsviljan när den envisa övervikten inte helt försvann.

Från 2011

Under tonåren tränade Linda Ernemar, 27, hårt. Bland annat spelade hon innebandy och basket. Trots det var hon överviktig. Hon fick också alltmer problem med hälsan. År 2004 fick hon till slut diagnosen PCOS, polycystiskt ovariesyndrom, som är en hormonell rubbning.
– Jag har alltid haft problem med vikten men aldrig förstått varför. När jag fick diagnosen förstod jag att det inte var mitt fel och jag kunde ta tag i det på rätt sätt, säger Linda Ernemar.
Då vägde hon drygt 100 kilo till sina 166 centimetrar, övervikt är vanligt vid PCOS och det kan vara svårt för drabbade att gå ner i vikt.

Källa se länk:

Linda, 27, gick ner två storlekar

Texter får ej användas, återges eller kopieras helt eller delvis i någon form utan författarens godkännande. Liselottevidela@gmail.com

Liselotte Videla