Kaffe /koffein Och fertilitet graviditet

Vad gör koffein i kroppen?
Effekterna av koffein är många, en av de främsta att det blockerar adenosin och stimulerar kortisol och adrenalin, dvs stressystemet

/vulverine 

Många av oss dricker kaffe eftersom koffeinet ger oss en pigghetskänsla. Koffein fins inte bara i kaffe utan även i the, kakao, Cola, choklad och energidrycker med guarana o maté. Det är därför inte bara kaffe man skall undvika om koffein intaget skall hållas nere

Även måttlig kaffekonsumtion under graviditet, en till två koppar om dagen, är relaterat till barnets risk för övervikt eller fetma i skolåldern, visar en studie publicerad i tidskriften BMJ Open. Det är inte klarlagt om koffeinet direkt orsakar övervikt, men kopplingen i sig gör att forskarna ändå manar till ökad försiktighet.

Det är gjort många studier kring koffeinets påverkan på organismen och flertalet av studierna menar att o man intar mer än 300 mg koffein dagligen, vilket motsvarar ca 4-6 koppar kaffe, så nedsätts fertiliteten med upp till 35 %.

Utöver koffein innehåller kaffe även en mängd andra ämnen, varav några verkar hämmande på kroppens vitaminupptag. Bara detta gör att vi rekommenderar vi att man skär ner på kaffe intaget då vitaminer har stor betydelse för optimal fertilitet.

Max två koppar kaffe om dagen
Du bör enligt Livsmedelsverkets rekommendation inte få i dig mer än 200 mg koffein per dag när du är gravid. Det är för att höga doser av koffein kan påverka fostret. Koffein finns både i kaffe och te.

Källor:

 https://www.vulverine.se/blogg/kaffe/

https://sahlgrenska.gu.se/forskning/aktuellt/nyhet/mer-overvikt-hos-barn-nar-mamma-druckit-kaffe-som-gravid.cid15652

 

https://www.coca-cola.se/produktinformation/koffein

 

https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/uppdaterade-rad-om-koffein-for-gravida

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kall kokt potatis

Något av det nyttigaste du kan äta är kokt, kall potatis. När potatisen är rå innehåller den resistens stärkelse, men när du kokar potatisen omvandlas denna stärkelse till sockerarter som kroppen tar upp och använder som energi. Inget fel i det, men du missar den fina effekt som resistens stärkelse kan ge: nämligen att agera mat till de goda bakterierna som finns i tjocktarmen och bidra till bra blodsockerbalans.  Rena prebiotikan. Tarmbakterie mums. Blodsockret mäts ju ofta i GI. Kokt potatis har ett GI på ca 80-90, medan en kallnad potatis ligger så lågt som 30. Detta tack vare att resistent stärkelse har bildats.Men hur gott är det då med kall potatis Sväng ihop en potatissallad på gårdagens potatis. Smula i lite favoritost, olja, vinäger (sänker GI ytterligare), kapris och andra grönsaker. Eller ät det på grovt rågbröd med örtsalt. Mer mättande macka får du leta efter. Det får också fint att slänga ner en kall potatis i smoothien 

 

Generellt anses miljön under fostertiden vara viktig för hur gener slås av och på, och för programmering av metabolismen för resten av livet. Tidigare djurstudier där embryon i honans kropp exponerats för koffein har också följts av kraftigare tillväxt och kardiometabol sjukdom hos ungarna.

– Även om det behövs fler studier innan vi vet vad fynden verkligen betyder, så är koffein en substans som man kan välja att minska eller helt avstå ifrån under graviditeten, konstaterar Verena Sengpiel.

Källa  topphälsa ochä expressen 

Antiinflammatorisk kost

 

Mickelsbackas frukost – Mickelsbackas

http://mickelsbackas.se/recept/ 

 

Under uppbyggnad 

 

Synbiotika

Synbiotika är en blandning av goda bakterier (probiotika) och fibrer (prebiotika). Fibrerna fungerar som matsäck till bakterierna på deras väg ner till tarmen. Väl på plats ger de bakterierna föda så att de ska kunna växa sig starka och mångdubbla sig.

Om din mage och tarmflora

I din tarm har du runt 100 000 miljarder bakterier av fler än 1000 olika arter. Det är tio gånger mer än vad du har celler i din kropp, så i det avseendet är du faktiskt mer bakterie än människa! Tillsammans utgör dessa mikroorganismer vår mikrobiota – även kallad tarmfloran. Hos friska vuxna är tarmfloran relativt stabil men den kan påverkas av sådant som ohälsosam kost, antibiotika, stress eller allvarliga sjukdomar. En balanserad bakterieflora är viktig för ett flertal kroppsliga funktioner, till exempel sitter cirka 70 procent av vårt immunsystem i magen.

Hur tar du hand om dina tarmbakterier?

En hälsosam tarmflora och en god hälsa överlag vilar på tre grundpelare – kost, motion och stresskontroll. Dessa tre komponenter påverkar även varandra. Till exempel kan regelbunden motion hjälpa till att minska stress, och håller man stressen i schack kan det även bli lättare att bibehålla hälsosamma rutiner. En varierad kost med mycket frukt och grönsaker är en viktig bas för en god hälsa. För den som vill boosta lite extra kan ett tillskott av fibrer och mjölksyrabakterier vara ett bra alternativ.

Antiinflammatorisk kost

För att våra goda tarmbakterier ska trivas och göra sitt jobb, måste vi se till att ge dem rätt mat. Rikligt med råa grönsaker och frukter, nötter, fröer och baljväxter, samt att dra ner på mängden kött, är en bra bas för en frisk tarmflora.

Regelbunden motion

Daglig rörelse hjälper oss att hålla vikten, minska stress och bidrar till en allmänt hälsosam livsstil. För vuxna rekommenderas minst 30 minuter av fysisk aktivitet 5 dagar i veckan där vi blir varma och får upp pulsen och andhämtningen.

Stresskontroll

Att stress kan påverka vår fysiska hälsa är något de flesta känner till idag – vi är väl alla bekanta med ordet stressmage? För att hantera stressiga perioder kan vi använda oss av metoder som mindfulness, avslappningsövningar, och promenader i naturen.

Kosttillskott för magen

För att stärka tarmfloran kan det vara ett bra alternativ att komplettera med kosttillskott. En noggrann och hälsosam kosthållning räcker dock långt och bör prioriteras.

Synbiotic – ett svenskt kosttillskott för din mage

Synbiotic är ett kosttillskott baserat på över 15 års kliniska studier. Efter isolering och screening av drygt 500 typer av mjölksyrabakterier, valdes fyra bakteriestammar ut och patenterades – Lactobacillus paracasei, Pediococcus pentosaceus, Lactobacillus plantarum och Leuconostoc mesenteroides. De fyra stammarna tillhör arter av bakterier som är en naturlig del av bakteriefloran i tarmen och de kan också påträffas naturligt i kosten.

Bakterierna kombineras med fyra sorters växtfibrer: pektin som är utvunnet ur citrusfrukter, inulin från roten cikoria, resistent stärkelse från majs, samt betaglukan från havre. Dessa fibrer fungerar som mat till bakterierna i tarmen och hjälper dem att trivas. Synbiotic tillverkas i Sverige och är fritt från både gluten och laktos.

Synbiotic finns i två versioner – Synbiotic15 och Synbiotic40 Enhanced. Synbiotic15 innehåller 15 miljarder mjölksyrabakterier och 4 gram fibrer per dos och lämpar sig för att stärka och bibehålla en god tarmflora. Synbiotic40 Enhanced är en starkare variant som innehåller 40 miljarder mjölksyrabakterier och 8 gram fibrer per dos. Synbiotic40 Enhanced passar därför för de som har en kraftig obalans i tarmfloran eller i de fall då kroppen är utsatt för påfrestning. Synbiotic40 kan med fördel tas som en kur under en kortare period.

 

Källa supercsymbiotics

Baljväxter

Baljväxter innehåller mycket fiber som ger lång mättnadskänsla. Baljväxter har även folsyra och B-vitamin samt järn, kalcium, fosfor, magnesium och zink. Linser innehåller betaglukaner som binder fett i tarmen och sänker blodfetterna.

Källa:Helgegren H et al., Bra mat vid typ 2-diabetes

Lingon

Lingon
Studier på människor som visat att lingon ökar insulinkänsligheten genom att aktivera samma protein som diabetesläkemedlet metformin. Möjligen bidrar ämnet quercetin i lingon till den goda effekten. Det kan också handla om positiva förändringar i tarmens bakterieflora. Ytterligare studier behövs dock för att säkerställa de exakta effekterna

Källor
Dembinska-Kiec A et al., British Journal of Nutrition, vol. 99, supplement 1, pp. ES109–ES117, 2008

Eid HM et al., Molecular Nutrition and Food Research, vol. 54, no. 7, pp. 991–1003, 2010

Kosttillskott

Kosttillskott skiljer sig åt i ingredienser och egenskaper

För att hålla det enkelt, har vi delat upp dem i tre grupper:

Den första gruppen kompletterar kosten och hjälper till att göra den mer balanserad. Den inkluderar vitaminer, mineraler, aminosyror och fleromättade fettsyror. 

Den andra gruppen inkluderar kosttillskott som används som hjälpmedel i behandlingen av sjukdomar. Dessa är inte medicinska substanser men utgör ett stödjande team i kroppen under perioder av stress, sjukdomar eller med höga påfrestningar från omvärlden. Dessa är organiska syror, bioflavonoider och glykosider.

Den tredje gruppen är kosttillskott med probiotika, vilket normaliserar tarmens mikroflora som förutbestämmer ditt immunsystems styrka.

(_©pco-pcos.se

Texter får inte återges