Insulin, GI mm

En studie vid Sahlgrenska akademin visar att kvinnor med PCOS, polycystiskt ovariesyndrom, har förändringar i sin fettväv.  En nyhet från  Göteborg november 2010. Läs meraStörningar i fettväven föklarar diabetesrisk vid PCOS

 @--)---

Några rader ur intervju med diabetsläkare Åke Sjöholm  på Södersjukhuset Stockholm.

Hur ska vi PCOS-patienter förhålla oss till de nya kostråden som är omlopp? Vad tycker du om GI?

– Jag kan rekommendera diabetiker att pröva GI. Fler har gått ned radikalt i vikt på den nya kosten och fått förbättrade blocksockervärden och blodfetter. De känner sig psykiskt bättre och mindre stressade. Det kan hända att hjärnan reagerar med svar på en övergående svält som kan ge lyckokänsla. Vad som brutit isen för att ge GI som kostrekommendation är att doktor Annika Dahlqvistfriades av Socialstyrelsen i december 2007 efter att ha blivit anmäld av ett par dietister till socialstyrelsen.

Den gamla diabetesmaten, som var behandlingsmetoden före insulinet var uppfunnet, innehöll till stor del fett. Livsmedelsverket har inte mycket att luta sig emot vad det gäller de fettfattiga kostråden. Det syns stora individuella skillnader i viktnedgång även med GI-maten. Går du ned i vikt är det bra och går du inte ned i vikt har du i alla fall prövat. Vissa människor tenderar att ha gener som är särskilt starka när det gäller förmågan att överleva svält, de har svårare att gå ned i vikt, ett arv från den tid då människan kanske åt ett skrovmål var 4:e vecka. 

 Beneficial effects of a high-protein, low-glycemic-load hypocaloric diet in overweight and obese women with polycystic ovary syndrome: a randomized controlled intervention study

Använd google översätt om engelskan är svårt.

LCHF doktor Annika Dahlqvists föreläsning på video i Matsmurfens blogg: 
Low-Carb-High-Fat / Lite-kolhydrater- Mycket-Fett

LCHF vid PCOS

Om. LCHF vid PCOS

Hej! Jag heter Annie och är 26 år. Jag har i nästan hela mitt liv varit överviktig, trots att jag ätit normalt och inte överätit, men jag har jojo-bantat hela mitt liv med diverse metoder. För två år sedan fick jag svaret om varför, jag har PCOS. Nära vänner har under flera år tjatat på mig att jag borde testa LCHF,och nu i januari gav jag med mig.

 

Trodde inte då att resultatet skulle komma så snabbt, jag har ju inte gjort annat i mitt liv än att banta. När jag började hade jag fetma, nu är jag två ynka kilo från att vara normalviktig enligt BMI, denna resa är gjord på endast tre månader, och det enda jag har gjort är att minimerat kolhydraterna och ätit mer fett.

Kroppen mår fantastiskt och jag är så glad att jag äntligen gav med mig. Från början handlade allt om hur mycket jag kunde gå ner, men nu har något hänt i mitt huvud, för nu handlar allt om hur socker förstör kroppen och att leva hälsosamt.

Källa: Kostdoktorn 2014

Mjölk kan göra PCOS Sämre

Naturens egen sportdryck bör undvikas vid PCOS det pga IGF-1 eller Insulin Growth Factor 


IGF-1 eller Insulin Growth Factor 1
Insulin growth factor-1 är ett naturligt förekommande hormon, som har en molekylstruktur liknande den för insulin.

Efterliknar också rollen av insulin och insulinliknande aktivitet har. (1)

IGF-1 finns i komjölk och har exakt samma struktur som för human IGF-1. Forskning har visat att ökade IGF-1-nivåer på 10% unga flickor av en halv liter mjölk om dagen.

Kvinnor med PCOS har högre genomsnittliga nivåer av IGF-1.


Vad har det att göra med PCOS? kvinnor med PCOS har visat normalt att ha högre än nivåerna av IGF-1 och äggstockarna verkar vara överkänsliga för IGF-1. Detta innebär att äggstockarna svarar karftigare mot små mängder av IGF-1. Mjölkprodukter gör att äggstockarna blir mer stressade. 

Läs mer: http://www.pcosdietsupport.com/diet-tips/pcos-diet-dairy/

 

 

Texter får ej användas, återges eller kopieras helt eller delvis i någon form utan författarens godkännande. Liselottevidela@gmail.com

Liselotte Videla